Rezumu,Lei Funsaun Publika,Versaun Tetun
Lei no 8/2004, 16 juñu
Estatutu Funsaun Públika serve atu define direitu no dever sira funsionariu publiku nian no estabelese regra sira ne’ebe maka prpvome integridade, meritu, no exelensia.
Funsionariu públiku maka ema ida ne’ebe rekrutadu no nomeadu ba funsaun ida permanete iha administrasau públika hodi hetan dever no direitu oi-oin rasik, banati ba norma sira ne’ebe lao hela.
Ajente administrasaun públika maka ida ne’ebe la iha estatutu hanesan funsionariu públika,maibe administrasaun públika iha necessidade atu kontrata tuir termu sertu hodi dezempeñu professional hanesan funsionáriu públiku.
Saida mak Rejime exklusividade ?
Artigu 9
Rejime exklusividade signifika katak funsionariu publiku labele akumula serbisu oi-oin ne’ebe simu osan hosi funsaun públika no labele hala’o aktividade ne’ebe maka halo nia independente ka hakuran ninia dezempeñu professional hanesan funsionáriu públiku.
Saida maka konflitu interese sira ?
Artigu 10
Signifika, esensialmente katak funsionariu públiku labele iha interese direitu ba organizasaun sira ne’ebe maka kontrola ka iha ligasaun komersal ho serbisu públiku nian no iha organizasaun públiku sira ka provada ne’ebe bele hamosu konflitu interese entre ninia interese privadu no dever professional.
Hau nia kaben bele sai hau nia superior hirerkiku ?
Artigu 11
Labele. Ema ne’ebe iha ligasun kazamentu ka hanesan aman, ho oan, entre sira bele deit serbisu iha seksaun hanesan, departamentu ka ministeriu wainhira ida la hatan diretamente ba ida, ho exepsaun se iha aprovasaun ida hosi entidade kompotente,
Administrasaun públika iha konkursu oin hira ?
Artigu 15
a. Konkursu públiku : nakloke ba kandidatu hotu-hotu
b. Konkursu internu : nakloke ba funsionariu públiku tomak
Nomeasaun katak sa?
Artigu 16
Nomeasaun mak lalaok unilateral ida iha administrasaun públika ni laran hodi priense fatin mamuk ruma ho objetivu atu bele funsiona nafatin lalaok prpfessional.
Dever Jeral Hosi Funsionariu No Ajente Administrasaun
( Artigu 40 )
a. Lealdade
b. Obedensia
c. Zelu
d. Sijilu
e. Asiduidade
f. Pontualidade
Dever Especial hosi Funsionariu no Ajente Administrasaun
( Artigu 41 )
a. Respeita no onra konstituisaun, símbolu nasionsl sira , lei no prinsipiu Governu RDTL nian
b. Utilizar no promove ho kbiit tomak utilizasaun lian portugues no lian tetun nu’udar lian administrasun públika nian
c. Halao knaar sira ho lais –mamar, la hali’is liu ba ema ida, professional no mos ho hahalok diak.
d. Tama-ba servisu fatin ho hatais kaber no mos
e. Tau interese nasaun nian a’as liu interese pessoal ka grupu nian
f. Fo fatin a’as ba dignidade governu no administrativu públika
g. Hatan ho biban kedas ba buat hotu governu husu
h. Uza nia posisaun iha funsaun publika nomos vantajen hotu neebe maka’it ba nee hanesan informasaun no riku soin servisu nian, ba deit kona ba servisu.
i. Hatudu transparenssia wainhira halo knaar.
j. Responsavel ba knaar administrativa no finanseiru
k. Servisu ho laran mos,ordenadu, kompetente no efisiente hodi defende estadu nia interese
l. Kaer no metin no hadi’a unidade, integridade, solidariedade no armonizasaun iha funsaun publika
m. Hato’o kedas ba nia ulun boot informasaun hotu-hotu neebe bele halo aat ba estadu,liu-liu kona ba seguransa osan no sasan riku-soi material sira
n. Sai banati diak ba kumunidade nomos respeita sidadaun sira hodi la halo diskriminasaun.
o. Hakiak no kaer metin ba ambiente diak iha servisu fatin
p. Halo diak liu ba komunidade
q. Atua ho lolos no justu ba funsionariu kiik sira
r. Hatudu funsionariu kiik sira oinsa halo knaar ho diak
s. Fo ezemplu diak no sai nuudar modelu ba funsionariu kiik sira
t. Fo oportunidade ba funsionariu kiik sira atu ba oin iha nia kareira rasik
u. Kumpri regulamentu sira neebe lao dadaun nomos orden neebe mai husi hirarkia kompetente sira
v. Halo juramentu no diak tuir juramentu funsaun publika nian.
w. Rai segredu profisional
x. Fihir no haree ho diak relatoriu hotu kona ba falta disiplinar sira.
Aujensia La Ho Justifikasaun Maka
(Art.44 )
kualker falta sira funsionariu/a halo iha servisu fatin ne’ebe laiha aprovasaun hosi superior hierarkia.
Aujensia la ho justifikasaun bele hetan asaun disiplinar.
Direitus funsionariu ka ajente administrasaun :
a. Hala’o funsaun ba iha fatin ne’ebe nia hetan nomeasaun
b. Simu vensimento no renumerasaun sira tuir hatuur nanis iha lei
c. Hetan kondisaun serbisu ne’ebe naton no protesaun
d. Iha interval ruma lorloron atu bele ba an no deskansa uitoan.
Violasaun ba dever jeral no espesial sira hanaran infrasaun disiplinar no pena sira ne’ebe bele aplika ba maka hanesan tuir mai :
a. Reprensaaun hakerek
b. Multa
c. Suspensaun
d. Inatividade
e. Apozentasaun kompulsiva
f. Demisaun
Lei no. 7/2009, 15 jullu
Hari komisaun ba funsaun públika ( loron 15 fulan jullu tinan 2009 ) hosi Parlamentu Nasional ho
proposta IV Governu Konstituisional nian.
KFP serve atu halo saida ? Art. 4
Atu garante funsaun públika ida izenta, imparsial, bazeia iha meritu ho profesional ida a’as ne’ebe fornese servisu ida ho kualidade ba estadu no ba populasaun Timor-Leste.
Saida mak selesaun tur meritu ?
Art. 19
Méritu katak exelensia, superior liu, matenek no badaen dunik as liu, no mós ho ideia atu hetan rekompensa ida.
Dekretu lei no. 20/2011, iha 8 de juñu ( alterasaun dahuluk ba dekretu lei no 27/2008, 11 de agustu )
Rejime kareira ba kargu diresaun no xefia iha administrasaun públikaSe mak iha direitu atu halo parte ba kareira adm. Públika ?
Art. 3
Funsionariu publiku permanente mak bele halo parte ka kareira adm. Publika atu tama iha administrasaun publika tenki domina didiak lian ofisial rua tetun no portugues.
Art. 8
Diferensia entre kareira rejime jeral no espesialKareira rejime jeral hanesan naraan hatudu, maka sira ne’ebe komun ba funsionariu sira hotu administrasaun públika.
Kareira rejime espesial diriji ba funsionariu publiku sira ne’ebe hala’o knaar professional sira ho karakteristika espesifika.
Kargu sira diresaun no xefe.
Art. 18
Kargu diresaun :
a. Diretor jeral
b. Diretor nasional
c. Diretor distrital
Kargu Xefia :
a. Xefe Departamentu
b. Xefe Seksaun
Dekretu lei nu. 9/2011, 8 juñu ( alterasaun daruak ba dek. Lei no 14/2008, maiu )
Rejime avaliasaun dezempeñu ba trabalhador sira administrasaun públika nian
1. Funsionariu publika no ajente administrasaun sira hotu obrigatoriamente hetan avaliasaun ba dezempeñu ( Art. 1 & 2 )
2. Periodu avaliasaun dezempeñu hala’o tinan-tinan iha fulan janeiru no iha marsu ( art. 7 )
3. Tamba sa mak tenke halo avaliasaun dezempeñu ? (Art. 3 )
Avaliasaun dezempeñu serve atu avalia no responsabliza no rekoñese meritu dirijente sira nian, funsionariu no ajente sira administrasaun publika Objetivu husi avaliasaun dezempeñu :
a. Atu motiva funsionariu no ajente sira
b. Atu hadi’a ninia dezempeñu professional
c. Atu insentiva komunikasaun entre xefe no subordinadu sira
d. Atu hadia jestaun rekursu humanu
e. Atu promove kualidade prestasaun servisu sira ba públiku
f. Tulun instituisaun sira atu realiza sira nia objetivu
g. Tulun estabelese objetivu dezempeñu tinan oin nian Efeitus avaliasun dezempeñu
( Art. 11 )
1. Promosaun no progresaun ba kareira no kategoria sira
2. Konversaun nomeasaun provisoria ba definitive permanente
3. Renovasaun ba kontratu sira
4. Atu orienta asaun sira iha kapasitasaun no dezenvolvimentu nian
Fase importante avaliasaun D.
1. Avaliasaun dezempeñu ; Ordinaria ou estraordinaria
2. Homologasaun no komunikasaun
3. Rekursus
Eskala ba avaliasaun
( Art. 14 )
Muito bom pontu
: 4 muito bom (33-36)
Bom pontu
: 3 bom ( 24-32)
Sufisiente pontu
: 2 sufisiente ( 15-23)
Insufisiente pontu
: 1 insufisiente ( 14-23)
Fatores ba avaliasaun dezempeñu –AD ( Art.13 ) Fatores AD iha 9; ( 5 aplika ba funsionarius no sira ne’ebe kaer kargu, enkuantu 4 seluk
nuadar fatores la hanesan Ba funsionarius bain-bain no okupante kargu diresaun no xefia
- Fatores 5 kompostu husi : Responsablidade ; relasaun no komunikasaun ; dedikasaun ; lealidade no obedensia ; respeita no hoestidadeF
- Fator 4 ba funsionario bain-bain : ( inisiativa, kreatividade , produtividade ); servisu ekipa; pontualidade; objetivu servisu nian
- Fatores 4 ba okupante kargu : lideransa ; supervisaun no dezenvolvimentu pessoal; servisu efetivu & efisiente; planeamentu no jestaun
- Fatores ba avaliasaun dezempeñu iha sia (9), hanesan tuir mai ne’e :
Iha responsablidade atu hala’o nia knaar no mos atu iha kuidadu ba ekipamentu servisu nian nu’udar patrimoniu estadu iha ida-idak nia servisu fatin : Oinsá mak funsionariu ka ajente administrasaun hala’o sira nia knaar ho diak, iha responsablidade ba patrimoniu estadu nian ( meza kadeira, komputador, mákinas impresoras, mákinas fotokópia no seluk tan ) ne’ebe sira uza hodi halao servisu.
Relasaun no komunikasaun iha servisu fatin no públiku – oinsá no to’o iha ne’ebe komunikasaun no relasaun servisu funsionariu ka ajente nian ho kolega sira, kontribuisaun ba ambiente servisu konduzivu, iha disponiblidade no fó atendementu profissional ne’ebe diak hodi hatan ba sidadaun sira ida-idak nia necessidade;Zelu ( dedikasaun ), konfidensialidade no inparsialidade – kapasidade funsionáriu ka ajente administrasaun nian atu hala’o funsaun ka servisu sira ho dedikasaun ka ho laran, ho efisiensia no lo-los, rai segredu ba informasoens servisu nian no sei favorese interese pessoal hodi prejudika Administrasaun públika nia interese;
Lealidade no obedensia – integridade no lealidade funsionariu nian iha nia servisu lor-loron, atitude diak no kontribuisaun ba ambiente servisu mak konduzivu atu tau iha aas interese públiku, respeita no obedese ka halo tuir ordem sira husi superior hierárkiku, mak iha relasaun ho servisu no tuir lei haruka;
Respeitu no honestidade – atitude sira funsionariu ka ajente nian iha relasaun ho superor hierarkiku, kolega servisu sira no públiku hodi bele promove no kontribui ba reputasaun diak administrasaun públika nian hanesan ezemplu ba iha públiku ka ba sosiedade.
Fator haat (4) tur mai ne’e aplika mos ba funsionariu bai-bain mak la kaer kargu diresaun ka xefia, hanesan :
- Ekipa servisu – partisipasaun no kooperasaun funsionáriu ka ajente administrasaun nian iha ekipa servisu, nune’e mos sira nia kontribuisaun atu bele atinji metas grupu nian;P
- Pontualidade / disiplina oras no prezensa iha servisu fatin – pontualidade no prezensa iha servisu fatin tuir oras ne’ebe estabelese ona,
- uza patrmóniu estadu nian ho diak no tuir ordem, uza uniforme administrasaun públika nian tuir regras ne’ebe iha ona;
- Objetivu servisu nian – realizasaun indikadores susesu nian ne’ebe estabelese ona iha planu asaun annual instituisaun no tuir deskrisaun tarefas ka funsoens funsionariu públiku ida-idak nian bazeia ba termus de referensia mak hatúr ona.
Siklua avaliasaun dezempeñu annual
1. 1 janeiru- 31 marsu periodu AD
6, Novenbro-dezembro : RH distribui despaxu progresaun & prepara fixa avaliasaun foun ba funsionario
2. kominkasaun entre avaliador no avaliadu
3. Diretot/DG reve pontuasaun, aprova/halo mudansa, avaliadu sei simu fixa avaliasaun ne’ebe homologa ona iha loron servisu 5
4. Rekursu, loron 10, KFP sei deside iha loron 5
5. Junhu : superior halo revisaun tinan klaran /avaliasaun interna Dekretu lei no. 21/2011, 8 juñu ( alterasaun dahuluk ba dekretu lei no 40/2008, 29 outobru )
Rejime lisensa no falta sira ba traballador sira iha administrasaun p’ublika
Funsionariu publiku no ajente adm. Sira iha direitu ba lisensa sira hanesan tuir mai ne’e :
( Art.3)
a. Lisensa annual
b. Lisensaun medika
c. Lisensa ba luta
d. lisensa maternidade
e. Lisensa paternidade
f. Lisensa ba efeitu kazamentu lisensa fins estudu
g. Lisensa la ho vensimentu
h. Lisensa espesial la ho vensimentu
Saida maka falta la ho justifikasaun ?
( Art. 32 )
Falta sira ne’ebe hala’o ho motiva sira hatur iha rejime ba falta no lisensa sira no laiha justifikasaun ho prova ezijidu ida ka wainhira iha justifikasaun maibe lalos (falsu)
Dekretu lei no. 44/2011, 21 setembru ( alterasaun daruak ba dekretu lei no, 34/2008, 27 agostu
& dekretu lei no. 22/2011, 8 juñu )
Rejime ba konkursu, rekrutamentu, selesaun no promosaun pessoal iha Administrasaun publika
Tipu konkursu iha oin hira
( Art. 5 )
Tipu konkursu iha oin rua :
konkursu publiku no internu
Saida maka konkursu publiku
( Art. 6 ) : nakloke ba individu hotu-hotu ne’ebe prense rekezitu
jeral sira iha estatutu funsaun publika no rekezitu espesifiku sira no destina ba promosaun pessoal
Rekrutamentu katak knaar lubuk ida ne’ebe hare konaba nesesidade pessoal iha administrasaun publika.
Rekruta katak, prosesu ida atu rekruta ema ho metodu hodi avalia no klasifika kandidatu sira tuir
abilitasaun no kapasidade profissional iha funsaun neebe nia kandidata ba.
Dekretu lei numeru 20/2010, 1 dezembru
Rejime ba suplementu remunitariu sira iha administrasaun publika Rejime ba suplementu remunitariu sira iha administrasaun publika atu halo saida (art.1 )
Rejime nee atu regula atribuisaun suplementu remunitoriu sira servisu iha rejime turnu no nokturnu, servisu iha oras estraordinariu sira no iha lokalmente ka difisil asesu hanesan subsidiu ba ajuda kustu.
Dekretu lei no.23/2008, 21 fulan jullu
Ajuda kusta ba deslokasaun sira iha servisu rai liur
1. Subsidiu
- Servisu oras estra (ho autorizaun, la liu oras 40)
- Servisu turnu (rotasaun, labele liu loron 5 la kotu-kotu, laliu oras 8,turnu dader entre 6-10h lokraik 13-17h kalan entre 20-2h madrugada)
- Deslokasaun iha rai laran; ba okupante kargu se toba kalan $ 60 la toba $ 30, funsionariu seluk toba $ 40 la toba $20 (labele liu loron 14)
- Formasaun iha rai liur; tuir dekretu lei 23/ 2008 (la inklui sira neebe hetan bolsu estudu)
- Rekolokasaun; ho objetivu servisu nian, subsidio mensal $ 100 se estadu la prepara fatin, selu transporte, no bagajen selu tuir distansia.
2. Hakotu tempu servisu: rejignasaun, reforma, hetan sansaun disiplinar& kontratu remata, redusaun pesoal, funsionariu mate.
3. Ekuidade: funsionariu hotu hanesan iha lei nia okos, direitu hanesan no la hetan diskriminasaun.
4. Seguransa no saude servisu nian; direitu ba seguransa no ijiene, deskansa no ferias
5. Protesaun hasoru ameasa; husi abuju insultu, ka defamasaun bainhira halao nia funsaun
6. Asaun no responsabilidade sivil; administrasaun publika tenke selu advogadu ida hodi reprezenta funsionariu iha tribunal bainhira presisa tanba halao servisu FP
Direitu BA Filiasaun sindikatu pensaun Prinsipiu fundamentais
1. Pensaun fo ba funsionario publiku no nia dependente meios atu kontinua sustenta sira
nia an bainhira funsionario nia tempu servisu remata tamba :
- Velhice - idade ferik-katuas (>=60 no tempu servisu minimu 5 )
- Invalidez – inkapasidade mental no fisika permanente
- Mate ( sira ne’ebe mate; mate prezumida benefisiaria nebe lakon tamba funu,
destre publiku, distribui sivil no liha informasaun ( kompravada ho deklarasaun judisiariu )
2. Benefisiaria hotu hetan tratamentu hanesan atu asegura respeitu no promosaun ba
prinsipiu universal no igualdade
3. Sistema seguransa sosial (SSST) Governu hatur atu halo jestaun ba prosesu aplikasaun,verifikasaun, desizaun, no halo pagamentu ba rekerentes pensaun
Faze importante sira
1. Hanaruk tempu servisu ba benefisiu instituisaun nebe nia servisu, sei presija nia tulun; bele
proroga tinan 1 ; minist. Apresenta proposta loron 60 antes funsionarios atinji idade 60;
2. Pensionista tenke halao deklarasaun iha direitu ba pensaun seluk –hili ida nebe favorabel
liu, ba invalidez se saude rekopera bele apresenta sertifikadu junta medika;
benefisiadu/benefisiaria kada tinan apresenta “ prova de vida”
3. Sei hapara direitu ba simu pensaun bainhira : Benefisiariu / benefisiadu mate; benefisiadu
( oan sira ) idade to ona 17; benefisiadu fen/laen ho idade produtiva simu ona tinan ida 1
4. Konsidera nudar infrasaun Deklarasaun falsu simu pensaun; simu pensaun husi fatin rua
no benefisiu sosial/rendimentu seluk, exeptu subsidiu veteranus, pensaun estadu portugues no indonesia; infrasaun sei exige benefisiarius/benefisiadu atu selu fali montante nebe simu ona no hapara pensaun
NOTA;
Funsionario P. mate klosan la iha direitu ba pensaun
Benefisiariu /benefisiadu nebe hetan ona pagamentu pensaun no sertidaun husi KFP la
iha tan ona relasaun ho KFP no sira nia instituisaun
Ba bene fisiadu menoridade, oan 1 deit mak iha direitu. Hafoin tinan 17 bele kontinua ho nia alin nebe tuir nia to idade 17
Prosessu Pensaun
1. Rekerente aprezenta aplikasaun ba instituisaun + dokumentus komporativus 2. RH verifika molok DG aprova no haruka ba CFP
3. CFP verifika, atualiza iha SINGAP, produs sertidaun tempu servisu I haruka ba MSS
4. MSS verifika, rejista iha sistema no hasai desijaun
5. Aplikasaun susesu direita ba pensaun benefisiariu/riu priense formulariu, Aplikasaun la
susesu; la hetan pagamentu, MSS sei fo justifikasaun ba indeferimentu.
6. MSS imprimi desizaun administrativa, lista editais haruka ba CFP no lista pagamentu
haruka ba MdF
7. CFP hasai sertidaun orijinal halo kanselamentu salariu no informa ba instituisaun
benefisiariu/ia, MdF halo pagamentu
8. Benefiariu/ia ba MSS lori evidensia annual kona ba direitu atu simu pensaun.
Formasaun & Dezenvolvimentu A. Prinsipiu Fundamentais (F&D)
1. Objetivu F&D : hadia kualidade prestasaun servisu, Kapasita Funsionariu atu dezempenha knaar ho responsabilidade boot.
2. Tipu formasaun no dezenvolvimentu iha oin lima:
Dezenvolvimentu iha servisu fatin
Formasaun iha rai laran
Formasaun dezenvolvimentu iha rai liur
Bolsu estudu
Eskema asistensia estudu
3. Instituisaun hotu tenke planea no rejista aktividade FGD kada tinan no enkamina ba CFP
B. Tipo Atividade F& D
1. Dezenvolvimentu iha servisu fatin; Orientasaun supervisaun, atividades seluk (Oportunidade okupa kargu, servisu ekipa)
2. Formasaun iha rai laran; Indusaun (Obrigatoriu iha INAP), formasaun esensial
(administrasaun jeral & tekniku ) no formasaun kontinua kursu akademiku
3. F & D iha rai liur; Periodu fulan tolu, orsamentu govenru I doador, ezemplu formasaun
vokoasional, estajiu, estudu komparativu no konferensia hafoin formasaun funsionariu iha obrigasaun halo relatoriu.
4. Bolsu Estudu
Fundu iha providensia husi governu ka doadores ba estudu akademiku, titlu diploma,
lisensiatura no mastradu
Nia prosesu no rekejitus sira bele haree iha MJRH
Funsionariu hotu neebe hetan ona bolsa tenki asina formulariu kontratu adezaun hodi
kompremete atu fila fali hodi halo servisu ba governu ba periodu dobru.
Bainhira remata, bolseiru tenke hatoo relatoriu ba nia superior ierarkia konaba rezultadu
estudu no intrega kopia sertifikadu.
5. Eskema Asistensia Estudu
eskema kapasitasaun ida hodi apoia no motiva funsionariu neebe halao estudu iha rai
laran ho fundus rasik.
Asistensia estudu disponivel ba kursu neebe oferese husi universidade akreditadu
Aplikante tenke rejista iha fakuldade, selu propinas no kustu nesesariu hotu molok aplika
Aplikasaun tenke submete iha kada semester
Hatudu rezultadu semester ho valor komulativu (tuir kriteriu)
Hetan autorizasaun oras haat kada semana ida atu estudu no izame
Asistensia estudu ba baxarelatu no licensiatura $ 300; ba pos graduasaun $ 500
(propinas, sosa livru no material estasionariu, foto kopia no imprime, internet nss)
Se mak halo F & D ?
1. Komisaun funsaun publika; Aprova politika no prosedimentu operasionais kona ba
F&D; aprova lisensa ba estudu; apoia instituisaun sira iha jestaun, planu no identifika
prioridade no nesesidade formasaun; dezenvolve sistema rejistu dadus F&D
2. INAP: Dezenvolve no implementa atividade formasaun pre- servisu no iha servisu fatin
no formasaun seluk inklui halo avaliasaun; kordena atividade F& D iha administrasaun publika neebe oferese husi parseiru dezenvolvimentu
3. Instituisaun sira: dezenvolve planu annual ida ba F&D .
4. Diretor/ a jeral sira: dezenvolve planu annual F&D asegura efektividade jestaun no oportunidade ba funsionariu. Identifika nesesidade formasaun tekniku I autoriza funsionariu partisipa iha formasaun
5. Diretor Nacional no xefi departamentu: halo jestaun ba funsionariu nia dezempenu;
koloka no monitoriza servisu: fo orientasaun ba funsionariu foun; asegura funsionariu partisipa iha formasaun; asiste funsionariu identifika nesesidade ba formasaun: garante aplikasaun abilidade funsionariu nian iha servisu fatin
agradese tmb ajuda tebes am🙏
ResponderEliminar